Socialdemokraterne
Sammen om Herlev
Kommunalt valgprogram for Herlev 2010 -13 Vedtaget på generalforsamlingen lørdag den 21. marts 2009
17. oktober 2009
Dit Herlev – de næste år
Det Herlev, du kender, er det moderne Herlev. Herlev
Kommune fejrer i år 100 året for dannelsen af den selvstændige
kommune, der oprindelig var en del af den daværende Gladsaxe-Herløv
Kommune, som navnet var dengang. Sporene efter det historiske
Herløv er næsten væk. Men historien om Herlev er alligevel
levende.
Herlev var oprindelig en del af Gladsaxe.
Adskillelsen skete i 1909. I årene forud var der hos borgerne i
Hjortespring og Herlev opstået ønske om at komme ud af
fællesskabet med Gladsaxe. Gladsaxe-bydelene Søborg og
Buddinge var inde i en rivende udvikling – både med erhverv
og boliger, og en del Herlevborgere frygtede en udvikling, hvor
også Herlev kunne blive en københavnsk forstad i et lyntempo,
der ville kræve store udgifter til skoler, veje, kloakker –
og til forsorg. Det ville betyde byudvikling og stigende
skatter, og de toneangivende ville gerne fastholde Herlev som
et landsogn med landbrug og gartnerier. Den nydannede Herlev
Kommune forblev i en årrække et meget stilfærdigt –
nærmest stillestående landsogn, med Herlev by som en lille
stationsby og Hjortespring som landsbyen mod nord. Men i årene
efter 1. verdenskrig kom udviklingen også til Herlev. I
mellemkrigsårene blev grunden lagt til det moderne Herlev, som
2. verdenskrig og den tyske besættelse af Danmark for nogle år
bremsede. Siden gik det stærkt.
Som du møder Herlev i dag, sådan blev
Herlev formet i årene efter 2. verdenskrig. Med mange nye
boliger; med mange nye borgere. Så mange nye borgere at Herlev
i 50’erne blev kendt som ”Barnevognenes by”. Der
blev bygget nye skoler, der kom flere og bredere veje. Der kom
nye arbejdspladser. En meget stor del af kommunens indbyggere
fandt deres arbejdsplads indenfor kommunens grænser. Mange
pendlede hver dag til Herlev. Enten for at arbejde på en af
virksomhederne i Herlevs store erhvervskvarter syd for
banelinien eller på andre af de nye virksomheder og
institutioner, der kendetegner Herlev af i dag. Senere kom så
også Herlev Hospital, der som et af Danmarks store
universitetshospitaler, tillige er kommunens største
arbejdsplads.
Du møder Herlev som et moderne lokalsamfund,
med en stor lokal identitet, med mange lokalt baserede
aktiviteter med stor rummelighed. Som de fleste af Herlevs
borgere oplever du sikkert følelsen af at høre til og opleve
nærvær.
Herlev Kommune har en overskuelig størrelse.
Ved opgave- og strukturreformen valgte Herlev at holde fast ved
kommunens grænser, som vi kender dem. Dog med nye og større
opgaver, der skal løses lokalt. Det forhold, at Herlev
arealmæssigt er landets trediemindste kommune er en kvalitet.
De korte afstande fremmer nærheden mellem borgerne indbyrdes og
mellem borgerne og kommunen.
På mange måder ligner Herlev en provinsby.
Sådan udtrykker mange deres opfattelse af Herlev. De positive
sider af den karakteristik skal vi holde fast ved. Det betyder
nærhed, mulighed for god dialog mellem borgerne og mellem
kommune og borgerne. I Herlev vil vi gerne fastholde
borgernes tilknytning til lokalsamfundet. Det nære samfund
skal opfylde alle vigtige behov. Derpå kender vi det Herlev, der
voksede ud af de gamle, snævre rammer. Det Herlev, du kender,
byder på gode og meget varierede boligmuligheder med
etagebebyggelser omkring bymidten og med rækkehuse og
enfamiliehuse i områderne udenfor.
De seneste år har Herlev fået en mere
attraktiv og levende bymidte, som også i de kommende år skal
udvikles. Men grundlaget er fastholdt: Med Herlev Kirke; med
handelscenter og mange servicetilbud, med bibliotek, rådhus,
biograf, medborgerhus, musikskole, billedskole, med anden
offentlig service indenfor gåafstand. Herlev har en stor og
næsten klassisk grad af koncentration omkring bykernen med
kirke, kro og gadekær.
Til trods for dette møder du også handels-
og servicemuligheder andre steder i kommunen: Fx Hjortespring
Centeret, som vi gerne vil udvikle og modernisere, og Lindehøj
Centeret, der også står overfor en ændring.
Men Herlev er også en vigtig del af
Danmarks hovedstadsområde.
Herlev åbner sig mod omverden
Dit Herlev grænser op til København og
ligger tæt på de store trafikårer – med adgang til
arbejdspladser i hele regionen. Herlevs borgere færdes på kryds
og tværs i hele hovedstadsområdet: For at arbejde, for at
uddanne sig på de mange store uddannelsesinstitutioner, der
ligger indenfor en afstand af 10-20 kilometer. For at arbejde,
for at købe ind og for at tage del i de mange kulturaktiviteter.
Herlev er en del af det store internationale
samfund. Få kilometer til Øresundsbroen, Sverige,
lufthavn og de store banegårde i København og Høje-Taastrup.
Men nærheden til hovedstadsområdet betyder
også, at vi i Herlev skal være aktivt med og påvirke
udviklingen i hovedstadsområdet. Ikke mindst på
trafikområdet skal vi arbejde for modernisering og udvikling
af den kollektive trafik og for fremkommelighed i biltrafikken.
Det nye Herlev - fem fokusområder
Herlev i dag er præget af nærhed og
fællesskaber. Kommunens størrelse gør dette muligt. Herlevs
borgere er engagerede og har berettiget høje forventninger til
kommunens opgaveløsning og aktive rolle i lokalsamfundet.
Fem fokusområder, som vi særligt ønsker,
skal karakterisere Herlevs udvikling de næste år er:
1. Velfærd
2. Miljø,
sikkerhed og fornyelse
3. Det
aktive liv
4. Borgerinddragelse
5. God
økonomi, stabil ledelse og gode medarbejdere
1. Velfærd
Fortsat velfærd og tryghed er
kærneværdier i Socialdemokraternes ledelse af Herlevs
udvikling:
Det gælder:
Daginstitutioner og dagpleje
Herlevs skoler
Handicapområdet
Herlevs unge
Tilbuddene til kommunens ældre,
hjemmepleje og ældreboliger.
Daginstitutioner og dagpleje. Tryghed,
trivsel og kvalitet er det, der skal kendetegne Herlevs
dagtilbud til børnene. Det betyder børnepasning med
tryghed og nærvær i gode omgivelser, hvor de fysiske rammer
– bygningerne er tidssvarende. Hvor medarbejderne er
engagerede i kraft af medindflydelse på deres egen hverdag,
og hvor der er gode udviklingsmuligheder for medarbejdere
og ledere.
Forældrenes forventninger til trygge rammer
for børnene skal indfries. Arbejdet for kvalitet i hverdagen for
det enkelte barn vil være det, du skal kende kommunens
daginstitutioner og dagpleje på. Forældrene til børnene i
vores daginstitutioner og dagpleje skal vide, at vi vil
videreføre det niveau for takster, som Herlev har været kendt
for i de senere år.
Herlev skoler er med rette blevet
rost meget. Faglighed og pædagogisk kvalitet er ledetråden
for udviklingen af vores skoler. De senere år har betydet store
satsninger på at modernisere skolebygningerne. Vi er nået et
stykke af vejen, og vi fortsætter fremad, sådan at skolernes
bygninger og udstyr er tidssvarende.
Kommunens skoler skal være kendetegnet ved
rummelighed, så skolen kan imødekomme behovene hos flest mulige
børn. Der skal være plads og mulighed for pædagogisk
udvikling og Herlevs skoler skal være attraktive
arbejdspladser med gode udviklingsmuligheder. Samarbejdet
mellem skolerne og forældrene skal gives bedst mulige rammer
I lighed med andre kommuner har Herlev
Kommune nu det fulde ansvar for undervisningen af børn med
særlige undervisningsbehov
En meget betydelig del af disse opgaver
løses af Gamle Hjortespringskole, der i gennem mange år har
været Herlevs eget meget anerkendte specialpædagogiske center.
Gamle Hjortespringskole skal fortsat være
selvstændig specialskole, men i nye bygningsmæssige rammer
ved Hammergårdskolen, sådan at rammerne er bedst mulige og
bedst kan sikre den tryghed omkring børnene, som forældre til
børn med særlige behov har krav på.
Handicapområdet. Kommunens satsning
på handicapområdet skal være kendetegnet ved
målsætninger om ligeværd og lige muligheder.
Sådan er det udtrykt i de
handicappolitiske målsætninger, der er udviklet i
samarbejde med alle berørte på området. Disse
målsætninger skal nu finde udtryk i konkrete initiativer, når
det gælder tilgængeligheden for handicappede og lige adgang til
bolig og uddannelse.
Herlevs unge. I Herlev vil vi skabe
rammer om et godt ungdomsliv. Mange danner deres egen
tilværelse indenfor de almindelige rammer, som de enkelte selv
skaber om deres eget liv. Men i kortere eller længere perioder
vil mange af de unge gerne dyrke særlige interesser, dyrke
samværet med andre omkring fx musik, teater, spil eller sport.
Det gammelkendte klubmønster er blevet suppleret med
aktivitetssteder for de unge – med plads og muligheder.
De ældre. De fleste ældre klarer
sig uden hjælp, men for nogle er kommunens indsats helt
afgørende. Disse ældre skal være trygge ved at efterspørge
kommunens hjælp, når behovet for bistand viser sig. Det
gælder hjemmeplejen og det gælder plejeboliger. Herlev skal
kendes på en sikker og tryg hjemmehjælp og -pleje. Vi skal
sørge for, at Herlevs samlede ældreservice er attraktiv, med
god ledelse og attraktive udviklingsmuligheder, sådan at den
enkelte medarbejder sikres gode muligheder. Så kan Herlev
være med i front i konkurrencen om de bedste medarbejdere.
Herlev har gode plejehjemspladser – også på
demensområdet. Løbende kapacitetstilpasning skal sikre, at
vi fortsat kan yde den service, borgerne har brug for.
2. Miljø, sikkerhed og fornyelse
En høj miljøprofil har nu i mange år
karakteriseret Herlev. Herlev er en grøn kommune. Det gælder
det helt bogstavelige, direkte udtryk, når borgerne møder
Herlev. Der er parker, der er velpassede grønne områder. Der
er endda store naturområder, hvor en nænsom pleje skal
fastholdes. Det gælder bl.a. Hjortespringkilen i nord, der er
et enestående naturområde nær ved byen. Den profil vil vi
gerne fastholde.
Gå en tur ved Børnenaturcentret
Kildegården og se selv, hvad det er for naturværdier, vi har
nær på byen.
Men miljøprofilen skal også finde udtryk,
når det drejer sig om vandforsyning, spildevandsafledning og
håndteringen af affaldet fra husholdninger og erhverv. Den del
af kommunens service skal være velfungerende, til at stole på
og præget af en høj grad af miljøprioritering.
De seneste år har lært os at menneskets
påvirkning af det ydre miljø også kan mærkes på det helt
nære. Herlev kloaknet har et højt vedligeholdelsesniveau, som
til stadighed skal fastholdes med henblik på fortsat sikkerhed
for at fx voldsomt vejr med pludselige, store
nedbørsmængder ikke medfører gener for borgerne. I et
samarbejde mellem grundejere og kommune gøres der meget for at
alle tekniske installationer holdes i orden, så gener
undgås.
Du kender Herlevs veje og ved, at der mange
steder er gjort en stor indsats for at skabe mulighed for
sikker trafik. Herlevs borgere skal kunne færdes trygt på vel
vedligeholdte og gode veje. Navnlig de bløde trafikanter skal
være i fokus. Vi har alle et ansvar for, at vi kan færdes trygt
på kommunens veje.
Herlev skal fornyes. Den proces, der nu er
indledt med fornyelse af plangrundlaget for Eventyrkvarteret
skal gå videre. Også andre områder i Herlev har krav på
fornyelse og udvikling. Det er afgørende for os, at arbejdet
med lokalplanerne sker i tæt samarbejde mellem kommune og
borgere, igennem grundejerforeningerne og i direkte dialog
mellem kommune og borger.
Det er ikke muligt at imødekomme alle
individuelle ønsker, men vi vil altid gå dialogens vej, når
der skal planlægges ny udvikling.
Mange vil gerne flytte til Herlev. Herlev
har længe været næsten udbygget, men der er der stadig
muligheder for at bygge nyt. Nybyggeri skal fortrinsvis være
familieboliger. Den vedtagne kommuneplan åbnede for
etagebyggeri syd for banelinien, mens det nord for banelinien
primært skal ske som tæt lavt byggeri. Herlev har mange, meget
forskellige og meget varierede boligområder. Af forskellig
alder, af forskelligt udseende og af meget forskellige karakter,
som er med til at give byen sit særlige præg. Herlev Kommune
har og skal også fortsat have et omfattende samarbejde med
boligafdelingerne og grundejerforeningerne. Det er med til at
understrege den dialog, som er nøglen til fortsat udvikling.
3. Det aktive liv.
Det er gode dagtilbud, gode skoler og god
ældreservice, der skal sikre grundlaget for den basale
velfærd. Men det gode liv fordrer også en hverdag med
oplevelser, udfordringer og aktiviteter.
I Herlev har vi satset meget på at
idrætten har gode vilkår. Det vil vi også gøre fremover. På
mulige områder vil vi være med helt fremme i front. Det aktive
idrætsliv er en helt central del af vores kommunes liv. Der er
simpelthen så mange Herlevborgere, der har idrætten som en
så væsentlig del af deres liv, at de har en forventning om, at
deres kommune skaber gode rammer og sikrer udviklingsmuligheder.
Baner, bygninger og haller har en naturlig prioritet. De skal
fungere optimalt. De store investeringer skal bruges og udnyttes
bedst muligt. Også her i dialog mellem brugere og kommune.
Både når det drejer sig om den almindelige drift og når det
drejer sig om udvikling og nye projekter.
Det aktive liv for børn, unge og voksne har
også mange andre facetter, der hver især er med til at tegne
profilen af Herlev, som kommunen med et meget alsidigt kultur- og
fritidsliv.
Vi vil fastholde og udvikle dette!
Lad os bare nævne Herlev Teaterbio, Herlev
Medborgerhus, Herlevs Kultur- og udstillingscenter Gammelgård
– nu med øget udstillingsareal, Spillestedet Klauzdal. For
bare at nævne nogle af de ”steder”, hvor Herlev
skiller sig lidt ud fra de andre. Vi satser på varierede og
attraktive, moderne bibliotekstilbud i Herlev Bibliotekerne
– i Herlev Bymidte og i Hjortespring. En musikskole i
vækst - med tilbud for børn, unge og voksne. En billedskole.
Teatermuligheder. Store oplevelser på den årlige Herlev
Festival, som samler hele Herlev.
4. Borgerinddragelse
Inddragelse af borgerne er grundlaget for
ledelsen af kommunen. Den politiske og administrative ledelse
skal altid være i god kontakt med borgerne. Borgerne skal
kunne møde deres kommune og borgerne skal opleve at der bliver
lyttet til dem, at de bliver taget alvorligt. I praksis betyder
det, at de kommunale beslutninger forberedes gennem intensiv
dialog mellem de direkte berørte borgere, men også med
inddragelse af borgerne mere generelt. Alle har et fælles
ansvar for udviklingen og vores fælles fremtid. Derfor skal alle
uanset om de er direkte brugere eller ej have mulighed for at
være med og præge kommunalbestyrelsens beslutninger. Men
også de daglige administrative beslutninger skal være åbne
og gennemskuelige for borgerne.
Prøv at se på kommunens information til
borgerne. Gennem lokalpressen. Gennem informationstavler
på Herlev gader og ikke mindst på www.herlev.dk Som i
alle andre forhold er internettet blevet det direkte bindeled
mellem dig som borger og kommunen. Det betyder, at færre har
behov for at komme på rådhuset. Flere af de kommunale
serviceydelser kan klares via nettet, hvor mulighederne for
selvbetjening og indhentning af god og relevant information
skal have en høj prioritet. Men der skal fortsat være mulighed
for personlig kontakt og dialog.
5. God økonomi, stabil ledelse og gode
medarbejdere
I Herlev har vi igennem 20 år fastholdt
stort set uændret skatteprocent. I de år, hvor
Socialdemokraterne har haft det politiske ansvar, har vi sikret
en stabil og god økonomi.. Der skal simpelthen være orden i
tingene og balance i økonomien. Det skaber tryghed for
fællesskabet og for den enkelte familie. Alle kan regne med,
at vi også fremover påtager os det ansvar.
Men for nu at sige det lige ud: Regeringen har strammet det
økonomiske greb om kommunerne. Det er en stor udfordring for
alle kommuner, også for Herlev, hvor vi efter kommunalreformen
valgte, at de nye opgaver skulle løses med samme høje kvalitet,
som vores kommune er kendt for på alle andre serviceområder.
Regeringen havde inden reformen lovet en
fair finansiering af de nye opgaver, men som for de fleste
kommuner var det heller ikke sandheden i Herlev. Vi har trods de
stramme økonomiske rammer levet op til målsætningen om
kvaliteten i de nye opgaver, og vi har undgået forringelser
for børn, skoler og ældre. Det har kun været muligt, fordi
Herlevs økonomi er sund og robust. Derfor skal vi fortsætte
den ansvarlige økonomiske prioritering, så vi kan fastholde
høj kvalitet og lav kommuneskat.
Herlev Kommune skal fortsat være en
dynamisk ledet kommune. God ledelse på alle niveauer og
løbende udvikling af organisation i overensstemmelse med
borgernes krav til en moderne og effektivt ledet kommune. Herlev
Kommune har rent faktisk en meget høj grad af udlicitering på
en række væsentlige serviceområder. Men personlig pleje og
omsorg skal fortsat varetages af medarbejdere som kommunen har
den direkte ledelse af.
De kommende år vil stille alle kommuner
overfor et betydeligt pres, når det drejer sig om at ansætte
og fastholde gode medarbejdere. I Herlev skal vi sørge for, at
vores arbejdspladser til stadighed er attraktive, at
udviklingsmulighederne er gode og at ledelsen kan leve op til
medarbejdernes forventninger til en moderne arbejdsplads.
Sådan skal Herlev være.
style="TEXT-ALIGN: center; TEXT-INDENT: -54pt; MARGIN-LEFT: 54pt"
class="MsoNormal">Socialdemokraterne har stået i spidsen for
Herlevs udvikling siden 1970 – det er næsten fyrre år. I
de fleste år i samarbejde med et eller flere andre partier i
Herlev Kommunalbestyrelse.
style="TEXT-ALIGN: center; TEXT-INDENT: -54pt; MARGIN-LEFT: 54pt"
class="MsoNormal">Vi Socialdemokrater vil fortsat et bredt
samarbejde om Herlev
style="TEXT-ALIGN: center; TEXT-INDENT: -54pt; MARGIN-LEFT: 54pt"
class="MsoNormal">_____________________
class="MsoNormal">
Kommunalvalg 2009 – vores
handlingsplan for de næste fire år
Herlev-borgeren skal opleve og mærke, at
de er i centrum. De skal kunne være stolte af deres kommune, og
de skal kunne føle tryghed i en stabil kommunal økonomi og et
højt serviceniveau.
Det handler om fortsat udvikling og det
handler om en stram økonomisk styring.
Og så handler det om viljen til fremtiden
og evnen til at tage ansvar.
I de kommende 4 år vil Socialdemokraterne:
- Fastholde skatten uændret
I mere end 20 år har vi holdt skatten
uændret. Det vil vi også sikre i de næste 4 år, hvis staten
ikke reducerer i de kommunale tilskud.
- Lave takster for børnepasning
Herlev har i dag nogle af landets laveste
takster for børnepasning. Sådan skal det også være i de
næste 4 år. Det er et helt afgørende bidrag til tryghed i
børnefamilierne.
- Politisk samarbejde
Et socialdemokratisk flertal er
garantien for stabilitet, udvikling og orden i økonomien. Det er
også garantien for et fortsat bredt samarbejde i
kommunalbestyrelsen.
- Færdiggørelse af skolernes renovering
Hjortespring, Elverhøjen og
Lindehøjskolen er alle blevet renoveret og fornyet. Engskolen og
Hammergårdsskolen skal have det samme løft.
- Ny Specialskole
Der skal bygges en ny specialskole. Vi
har brug for en ny og tidssvarende specialskole til
afløsning af Gamle Hjortespringskole
- Midler til undervisningsmaterialer
Kvalitet i fremtidens folkeskole kræver
løbende fornyelse af undervisningsmidler og IT.
- Mere personale til børnepasningen
Den forebyggende indsats omkring udsatte
børn skal styrkes, og det sker bedst gennem en styrkelse af den
pædagogiske indsats i børnepasningen.
- Renovering af børneinstitutioner
En række børneinstitutioner er blevet
fornyet. Den opgave vil fortsætte og der vil blive sat fokus på
en fornyelse af lege- og udearealer.
- Nyt børnefamiliecenter
Etablering af en tværfaglig
centerfunktion for børnefamilier i tilknytning til PPR skal
rådgive om, koordinere og sikre forebyggelsesplaner for udsatte
og svage børn.
- Flere plejehjemspladser
Aftalen med Røde Kors og Københavns
kommune fastholdes. Det vil sikre at vi løbende kan oprette det
nødvendige antal plejehjemspladser og overtage Omsorgscenter
Hjortespring som kommunens fjerde ældrecenter.
- Nyt akutcenter
Etablering af et akutcenter skal
tilbyde midlertidig indlæggelse for hjemmeboende ældre, dels
for at forebygge indlæggelse og dels for at sikre kvalitet og
tryghed i overgangen fra hospital til hjem.
- Fast kontaktperson
Alle ældre der modtager hjemmehjælp
skal have tilbud om en fast kontaktperson, der løbende gennem
besøg og anden kontakt kan medvirke til at sikre indholdet i den
tildelte hjælp, de nødvendige ændringer og den sociale omsorg.
- Ny enhed for ældreservice
Herlev skal oprette sin egen enhed for
ældreservice. Det skal blandt andet erstatte dyre vikarbureauer
og give mere hjælp for pengene og sikre stabilitet i hjælpen.
- Seniorernes Hus
Med flytningen af Gl. Hjortespring
skole skal hovedbygningen renoveres og gøres handicapvenlig
med bl.a. elevatorer. Det skal ske for at stille den til
rådighed som møde- og aktivitetscenter for kommunens ældre-
og seniorforeninger.
- Nye ældreboliger
Flytningen af Gl. Hjortespring skole
åbner samtidig for en byggemulighed. Den skal realiseres i
form af 2-3 rums boliger som almene lejeboliger, der er ældre-
og handicapvenlige.
- Nyt bo- og støttecenter for yngre
handicappede
I samarbejde med andre kommuner i
Hovedstadsregionen skal der etableres et bo- og støttecenter for
yngre fysisk handicappede i Herlev.
- Ny servicebus
Med etableringen af en intern ringbus på
Hjortespringvej/Tvedvangen er der skabt mulighed for at
realisere en bedre busbetjening, særligt hjem-arbejde
transporten. En fleksibel og mindre servicebus skal dels betjene
afgrænsede områder generelt, som f.eks. området nord for Ring
IV, og dels dække behovet for intern transport mellem centrale
lokaliteter udenfor myldretiderne.
- Ny linieføring for Krebsdammen
Krebsdammens forlængelse til
Sortemosevej har længe været et stort ønske og skal nu
realiseres.
- Klima- og naturplan
Der skal udarbejdes en samlet plan for
aktiviteter, der kan modvirke konsekvenserne af klimaforandringer
og sikre vore søer og grønne områder som blivende
naturområder som grundlag for et varieret plante- og
dyreliv.
- Nye familieboliger
Der skal bygges indtil 425 boliger nye
familieboliger i størrelsesordenen 95-110 m2 efter reglerne for
Almen+ boliger. De 125 boliger opføres i det nordlige Herlev som
2 etages rækkehuse og de 300 som etagebyggeri syd for Jernbanen.
De 300 boliger skal opføres efter den nyeste viden om
bæredygtigt byggeri og tryghedskriterie.
Lejerne i Almen+ vil som hovedregel være
selvfinancierende med hensyn til det kommunale serviceniveau,
hvorfor dette initiativ vil realisere et frit rådighedsbeløb
på indtil 50 mio. kr. netto til den kommunale økonomi efter de
gældende statslige tilskudsregler. Det vil gøre Herlev til en
af landets stærkeste kommuner.
- Fornyelse af Hjortespringcenteret
Den gennemførte arkitektkonkurrence for
en fornyelse af Hjortespringcenteret skal realiseres.
- Bymidtecenteret skal udvides
I samarbejde med de berørte parter skal
der sikres mulighed for at Bymidtecenteret kan udvides.
Endvidere skal gågaden renoveres og der
skal etableres en tidssvarende venteterminal for busser med
elevator/rulletrappe forbindelse til tunnelen under Hovedgaden.
- Nye omklædningsrum i Herlev hallerne
Omklædningsfaciliteterne i Herlev
hallerne skal renoveres, moderniseres og udvides efter behov.
- Stadion skal renoveres
Inventar og faciliteter omkring
stadionbanen er nedslidte og skal renoveres.
Handlingsplan for idrætsområdet
En samlet plan for idrætsområdet skal
danne grundlag for en udvikling af det frivillige idrætsliv samt
en generel udviklings- og vedligeholdelsesplan for de kommunale
idrætsfaciliteter.